Sådan reagerer din krop og din hjerne, når du begynder at træne

Det er ingen hemmelig, at træning og motion er sundt for vores kroppe. Men hvordan er det egentligt, at vi bliver påvirkede af det? Hvad sker der med vores kroppe? Og hvad sker der med vores hjerner?
Det kan du blive klogere på her, hvor du få en masse information om, hvordan både styrketræning og konditionstræning kan have positive effekter på både krop og sind.

Kroppens reaktion på regelmæssig motion

Når du begynder at træne regelmæssigt efter en periode, hvor du ikke har været særligt aktiv, så kommer der hurtigt til at ske forbedringer med din krop. En af de første ting, der kommer til at ske, er, at dit nervesystem bliver forbedret en hel del over de første par uger. Herudover vil du opleve, at du hurtigt får mere kontrol over dine muskler, og at din motorik bliver forbedret.

Du vil naturligvis også opleve, at du forbrænder flere kalorier, end hvad du normalt gør. Dette vil sige, at hvis du spiser normalt, så vil du formentligt tabe en del fedt fra kroppen. Det er ikke sikkert, at du taber dig særligt mange kilo, men dette vil ofte være fordi, du opbygger muskler samtidig.

Fordele ved kroppen reaktion

Når kroppen begynder at reagere på din regelmæssig træning, så er det stort set kun positive ting, der sker med den. Du skal dog passe på med ikke at gå ”all in” på træningen. Restitution er en af de vigtigste ting, hvis du gerne vil udvikle dig og undgå skader.

Her er nogle af de fordele, som motion bringer til din krop:

  • Du har lavere risiko for fedmerelaterede sygdomme.
  • Du bliver stærkere
  • Din krop bliver slankere, og dine muskler bliver markerede
  • Du vil have mere energi

Dette er blog nogle af de positive ting, der sker med kroppen. Mange af reaktionerne og fordelene ligger dog ikke i det fysiske, men i den mentale.

Hjernens reaktion på træning og motion

Ifølge Psykiatri Fonden viser mange studier, at fysisk aktivitet ikke blot giver fysisk velvære. Det psykiske bliver også påvirket. De peger på, at hjernen er en ret kompliceret størrelse, men at den er ret let at påvirke.
Det, der helt konkret sker, når du dyrker motion, er, at hjernecentrene bliver aktivitet, og derved vil du blandt andet opleve, at din koncentration og din hukommelse bliver bedre. Grunden til dette er primært, at disse centre i hjernen er relateret til det center, der bliver påvirket af fysisk motion.

Det hele behøves dog ikke at være så teknisk. Hvis du har prøvet at gå fra en inaktiv til en aktiv periode i dit liv, så ved du sikkert, at du får det rart, når du er i form. Du føler dig skarp og forberedt på det meste. Herudover vil du sikkert også opleve, at du har en højere selvtillid en normalt. Du opbygger altså en form for mental momentum, og dette kan du bruge til at afprøve nye ting, som du ellers ikke ville – for eksempel sexdating eller blot online dating.

Fordele ved at være have forhøjet selvtillid og skarphed

Når du har en højere selvtillid og generelt føler, at du er godt kørende, så gælder det om at udnytte dette momentum. Men hvordan gør man det? Du kan blandt andet bruge det til at finde kærligheden.

Online dating har været populært i mange år, mens sexdating er et lidt nyere fænomen. Læs mere her, hvis du gerne vil blive klogere på sexdating eller det, som man også vil kalde ”casual dating”. Hvis du får nogle gode oplevelser med sexdating, så opbygger du blot endnu mere momentum – så husk på alle de positive ting, der følger med fysisk aktivitet, dette kan være god motivation.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *