Sådan kommer du i fantastisk løbeform

Løb er en form for motion, som rigtig mange danskere i dag dyrker – og som helt klart også har sine fordele. Men for virkelig at få noget ud af løbet, så handler det altså om at være i den helt rigtige form.

Og det kan selvfølgelig være lettere sagt end gjort. Derfor får du nedenfor flere tips til at komme i fantastisk løbeform.

Pres ikke dig selv for meget

Det er utroligt vigtigt, at du ikke bare starter din rejse ind i løbets verden med at prøve at løbe et halvmaraton. For selvom det er godt at være motiveret, så kræver det både erfaring med og viden om løbetræning, før man kan komme helt i mål.

Start i stedet småt ud med et par kilometer. Det skal være noget, som ikke kommer til at afskrække dig eller give dig nogle skader, som vil forhindre dig i at løbe ude i fremtiden.

Løb og gå-metoden

Løb og gå-metoden er en klassiker, som du måske allerede kender. Hvis du ikke er vant til at løbe, så er dette en fantastisk måde lige at komme i gang på.

For den helt nye, så kan man eksempelvis løbe et halvt minut og dernæst gå et minut. Dette gør, at du ikke med det samme bliver vildt træt, og at du får muligheden for at få pusten igen. Jo bedre du bliver, jo længere skal du selvfølgelig løbe og samtidig gå i kortere tid!

Dette er også smart, fordi man tit kan blive skræmt af at skulle løbe 5 kilometer uden nogen pauser. Det skal selvfølgelig ikke være tilfældet og ved at vælge disse pauser, så kommer 5 kilometer slet ikke til at føles som lige så meget.

Supplér gerne med anden træning

I denne artikel beskrives forskellige grunde til, hvorfor man måske ikke bør vælge løbetræning – og én af dem er, at det kan være rigtigt ensformigt.

Og det er der ingen tvivl om kan være tilfældet. Derfor er det utroligt godt, at du ikke bare vælger løb som din eneste motionsform. Du kommer til at komme i meget bedre løbeform ved også at have et eller andet ved siden af, som du kan supplere med.

Supplementet er godt for kroppen, som altid har godt af at blive trænet på forskellige måder. Det er dog også godt for sjælen, som ikke går træt i det og dermed ikke giver op på træningen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *