3 tips når du skal træne squat

3 tips når du skal træne squat

Ordentlig squat-teknik er noget af en udfordring. Hvis du ikke udfører squats på den rigtige måde, får du ikke de maksimale fordele ved træningen. Og ikke alle ved, hvordan man gør et ordentligt kneb.

I denne artikel vil jeg give 3 tips til hvordan du kan udføre squats på en god måde, så du kan sikre dig den maksimale effektivitet.

1. Hold dit hoved og nakke i en lige og fast position

En af de største fejl, som folk begår, når de udfører squats, er at de ser ned på jorden eller bøjer deres nakke. Når du gør dette, bliver din ryg straks smidt ud af den ideelle position.

Tip her er at vælge et sted på væggen, der er på linje med dine øjne og skulder niveau. Mens du står lige i lodret stilling, skal du squat ned og opretholde øjenkontakt med det sted på væggen. Dette vil holde dit hoved i en lige og fast position gennem hele squat processen

2. Stik brystet ud, og tag skuldrene tilbage

Et vigtigt aspekt af et ordentligt squats, ligesom med de fleste øvre kropsøvelser, er at holde din rygsøjle i korrekt justering. Dette gøres ved at holde skuldrene tilbage og brystet ude for naturligt at påvirke den nedre del af ryggen. Hvis du er i vane med at afrunde skuldrene og synke brystet ind, vil din rygsøjleposition være dårlig.

Hvis du holder korrekt holdning, når du udfører squats, vil du sikre dig, at du er i korrekt form. Hver gang du føler at din holdning er ved at blive brudt, kan du reducere squattens intensitet. Så vær ikke bange for at slappe af en gang imellem. Husk, korrekt form i forhold til antal gentagelser.

3. Fokus på korrekt vejrtrækning

Et andet vigtigt aspekt ved at udføre squats, som med mange andre øvelser, er korrekt vejrtrækning. Fokus på korrekt vejrtrækning er meget vigtigt, især i squats, fordi squats er en meget udfordrende øvelse. Hvis du ikke trækker vejret korrekt, kan du ende med at blive svag eller opleve kvalme og ikke have så meget energi til at løfte vægten.

Når du sænker dig ned i squaten, skal du trække vejret dybt ind. Hold det, og ånd derefter ud, når du rejser dig op igen. Stræb efter at opretholde dette rigtige vejrtrækningsmønster i dine sæt. Hvis det er nødvendigt, er du velkommen til at tage et par ekstra åndedræt øverst i squat-positionen, når du står. Dette nulstilles og giver dig mere energi.

Du kan læs mere her om squat-teknik og udstyr hvis du klikker ind på linket. Husk desuden at det er vigtigt at træne hele kroppen – og ikke kun squats. Til dette kan en multi træningsmaskine, i kombination med et squat-rack være det rette udstyr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *