Søvn er vigtig for din træning og din familie

0
285

Søvn er vigtig for at os mennesker vi går og har det godt. For lidt og skod søvn er ikke sundt for menneskers liv og deres levevis. For mange med store søvn problemer, kan det hårdt at passe sit arbejde og være social. Vores hjerne bliver hurtigt stresset, hvis vi ikke får sovet nok. Specialt børn er det at sove noget af største vigtigste. Børn der ikke sover nok kan ikke udvikle sig lige så hurtigt og godt som alderssvarende, både fysisk og mentalt. Os voksne bør få mellem 7-9 timers søvn hver nat. Mens for vores børn skal have mellem 9-12 timer – alt efter hvor gammel dine børn er naturligvis. Spæde børn skal sove længere end de er vågne for at kunne udvikle sig. Andre bivirkninger ved ikke at sove nok er udvikling af diabetes, overvægt, uren og grå hud, rastløshed og depression.

Det her kan du selv gøre

Du kan selv gøre en masse for at få et bedre søvnmønster og ikke mindst generel søvn.  En vigtig ting, er at have den rette temperatur i sit soveværelse. Der må ikke være for varmt eller for koldt, vi skal helst sove i 18-19 graders varme, små børn måske 1 eller 2 grader varmere. Det er også vigtigt at man har det godt når man skal sove. Det betyder, at både dyne, pude, seng, madras og nattøj – hvis man sover i det – skal være behageligt og rart at have på. Undgå at drikke kaffe, te og spise mad senere end 3 timer før du går i seng og skal sove. Tøm også hoved så godt du kan om hvad du skal dagen efter. Hvis man tænker for meget går der længe før at man falder i søvn. Og noget meget vigtigt, det er at alt elektronik skal slukkes – tv’et, tabletten og telefonen og i stedet læs  en bog inden sengetid i stedet for. Forskere har fremvist, at lys fra elektronik før man går i seng, kan forstyrre din søvn meget. For børn gælder det samme. Mange små børn falder også nemmere til ro hvis de får en stille og velkendt nat sang og måske vild de også at have en lille natlampe tændt. I perioder kan børn rammes af de ikke sover så godt, på grund af mareridt, her skal man som mor og far give trøste dem og give dem noget som de kan følge sig trykke ved. Dette kan f.eks. være deres dyne med noget velkendt sengetøj på, som har jeres families duft.

LEAVE A REPLY