Begår du disse 5 fejl, inden du skal sove?

0
563

Har du bare en lille smule svært ved at sove om natten, eller tager det dig længere tid at falde i søvn, end du vil have det til at tage? Læs disse 5 fejl, mange mennesker laver, når de skal sove, og forbedr dine søvnvaner!

Husk at vaske sengetøjet
Når du sover sveder du i virkeligheden rigtig meget. Derudover kan der ikke undgå at lande enten rester af ting og sager i sengen, især hvis du spiser i den. Samtidig sætter støv og snavs sig nemt i sengetøjet. Husk derfor som hovedregel at vaske og skifte dit sengetøj mindst en gang om ugen. På den måde holder du altid din seng ren, hvilket forbedrer sin søvn idet du holder sygdom på afstand.

Kontroller dit vækkeur
Mange mennesker sætter et hav af alarmer, fordi de er bange for ikke at vågne om morgenen. De har så svært ved at stå op, at de er bekymrede for at komme for sent på arbejde eller i skole. Hvad mange ikke ved er dog, at det er utroligt usundt at vågne på den måde. Man ved, man har sat flere alarmer, så man sover videre og bliver vækket igen 10 minutter senere. Problemet er blot, at når man efter at have været vågen en gang, har meget sværere ved at vågne igen gangen efter – især når der er gået så ekstremt kort tid imellem. Kort sagt er det altså bare ikke det værd at sætte så mange alarmer efter hinanden. Sæt en enkelt og så stå op.

Har du strømper på, når du sover?
Nogle mennesker sover med strømper på, mens andre ikke gør, fordi de synes det er ubehageligt. Sagen er den, at det er rigtig godt for dine fødder at bære strømper, når du sover, fordi det holder dine fødder lune. Det gør at din krop slapper langt mere af, og din søvn bliver simpelthen mere tryg og rar. Det altafgørende er at finde et par sokker, der hverken er for tykke eller for tynde, eller som strammer for meget.

Hold dig fra koffein inden sengetid
Hold dig langt væk fra cola, te og kaffe inden du skal sove. Ligemeget om du er vant til at drikke masser af kaffe eller ej, så påvirker det din krop til at stresse og den energi, du skulle have brug på at få en god nattesøvn, bliver i stedet brugt på at stresse din krop.

Hovedpude og madras skal være i orden og up-to-date
Du kan ikke sove på den madras, du fik af dine forældre for evigt. Vær opmærksom på, hvornår den begynder at føles slidt at sove på og hold også øje med, hvor mange år du egentlig har haft sovet på den. Derudover skal du huske at ryste din pude ofte for at holde den luftig. Er du i tvivl om hvilken madras du skal vælge, så du kommer til at sove bedst muligt, så tjek denne guide til madrasser, her kan du læse meget mere om hvordan madrassen skal forme sig efter din krop og meget mere. Udover det, så kan du også læse denne topmadras test, her kan du læse hvilke topmadrasser der er bedst i test og giver bedste komfort.

 

LEAVE A REPLY